Każda firma lub instytucja zatrudniająca co najmniej jedną osobę powinna utworzyć PPK dla swoich pracowników.
Przepisów ustawy o PPK nie stosuje się m.in. do mikroprzedsiębiorcy, jeżeli wszystkie osoby zatrudnione złożą podmiotowi zatrudniającemu deklarację rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK.
Mikroprzedsiębiorcą jest przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:
Jeżeli w danej firmie nie działa zakładowa organizacja związkowa, to pracodawca wybiera instytucję finansową w porozumieniu z reprezentacją osób zatrudnionych. Wyłonienie takiej reprezentacji odbywa się na zasadach przyjętych w danym przedsiębiorstwie.
Pracodawca może wybrać jedną z następujących instytucji finansowych:
Listę instytucji finansowych oraz ich oferty dostępne są pod linkiem: https://www.mojeppk.pl/lista-instytucji-finansowych.html
Do programu włączani są automatycznie wszyscy pracownicy, którzy ukończyli 18 lat, a nie ukończyli 55. roku życia. Pracodawca powinien więc w ich imieniu zawrzeć umowę o prowadzenie PPK.
Pracownicy w wieku od 55 do 70 lat powinni zwrócić się do pracodawcy z wnioskiem o zawarcie w ich imieniu takiej umowy, jeśli chcą przystąpić do programu.
Uczestnictwo pracownika w systemie PPK jest dobrowolne. Pracownik może w każdym momencie zrezygnować z dokonywania wpłat do PPK, składając swojemu pracodawcy deklarację rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK.
Ustawa o Pracowniczych Planach Kapitałowych określa następujące obowiązki pracodawcy:
Krok 1
Opracuj potrzebne procedury w swojej organizacji. Pamiętaj o poinformowaniu pracowników o ich uprawnieniach i obowiązkach związanych z wprowadzeniem PPK oraz o zasadach funkcjonowania PPK.
Krok 2
Wybierz instytucję finansową i zawrzyj umowę o zarządzanie PPK do dnia 23.04.2021 roku
Krok 3
Podpisz umowę o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych. Zrób to najpóźniej do 10.05.2021 roku.
Po wypełnieniu kroku 3 pracodawca musi prowadzić program PPK, co oznacza w szczególności naliczanie i terminowe odprowadzanie wpłat oraz prowadzenie i archiwizację dokumentacji. Obsługa uczestników PPK wiąże się także z przekazywaniem informacji do instytucji finansowej oraz uczestnikom PPK.
Źródło:
Opracowanie własne na podstawie treści zawartych na stronie www.mojeppk.pl